Diş Sıkma – Diş Gıcırdatma Nedir?

Bruksizm

Kişinin dişlerini uyanık ya da uyku esnasında sıkmasına, gıcırdatmasına ya da birbirine sürtmesine neden olan bir rahatsızlıktır. Bu rahatsızlığa sahip olan kişilerin uykularında horlama ve nefes almada aksaklığa sebep olan uyku apnesi gibi başka uyku bozukluklarına sahip olma olasılığının daha yüksek olduğu belirtilmiştir.

Normal kişilerde alt ve üst çenedeki dişlerin çiğneme ve yutkunma fonksiyonları dışında karşılıklı temasa geçmemesi gerekir. Bruksizm hastalarında uyku sırasında diş sıkma ile seyreden kas aktivitesi normal kişilerinkinden 3 kat fazla olmaktadır.

Sabah uyandığınızda yanak bölgesi, şakak bölgesi, boyun, hatta sırt ağrıları ile uyanıyorsanız dişlerinizi sıkıyor ya da gıcırdatıyor olabilirsiniz. İlerleyen vakalarda eklem ağrısı, çene ağrısı, kulak ağrısı ve kas ağrıları da migren ağrıları ile karıştırılabilir.

Diş Sıkma – Diş Gıcırdatma nedenleri nedir?

• Genetik faktörler
  • Nörolojik problemler
  • Kişilik yapısı
  • Psikolojik problemler
  • Stres ve uyku bozuklukları
  • Migren
  • Çürük ya da eksik dişler ve yanlış protez uygulamaları

Diş Sıkma ve Diş Gıcırdatmanın belirtileri nedir?

• Sabahları uyandığınızda; ağız içi, boyun, omuz ve yüz kaslarında ağrı hissediliyorsa,
  • Baş ağrısı ile uyanır iseniz,
  • Dişlerinizi özellikle uyku sırasında gıcırdattığınız söyleniyorsa,
  • Çene eklemlerinizden ‘klik’ sesi geliyorsa,
  • Diş aralarında kapanış veya kırılma problemleriniz varsa,
  • Artan diş ağrısı ve hassasiyetiniz varsa,
  • Yanak içinizde sıkmadan dolayı hassasiyet varsa,
  • Kaliteli uyku uyuyamıyor ve uyku bozukluğuna sebep oluyor ise iseniz diş sıkma, diş gıcırdatma sorunu yaşıyor olma durumunuz oldukça yüksektir.

Diş Sıkma – Diş Gıcırdatma tedavisi nedir?

Diş sıkma ve gıcırdatma tedavilerinin amacı; dişlerde ve çene ekleminde oluşabilecek kalıcı zararları önlemek ve ağrıyı ortadan kaldırmaktır. En uygun tedavi yöntemi için muhakkak çene cerrahına muayene olarak bruksizimin derecesine göre ilerlenmelidir. Ağır, orta ve hafif bruksizim vakaları olarak üçe ayrılmaktadır.

Diş gıcırdatma ve diş sıkma probleminin önüne geçebilmek adına tedavi dahilinde kişiye özel, sert ve karşı çenedeki dişlerle tam temas sağlayacak şekilde uyumlandırılmış şeffaf gece plakları (koruyucu) önerilir. Bu plağın amacı; uyku esnasında dişlerin birbirleri ile temasını engellemek ve dişlerin aşınmasını önlemektir.

Bazı vakalarda şeffaf gece plakları da yeterli olamadığından çene botoksu önerilebilir.

Çocuklarda Diş Sıkma – Diş Gıcırdatma tedavisi nedir?

Çocuklar da uyku esnasında hemen hemen her çocuk süt dişlenme, karışık dişlenme veya daimi dişlenme süresinde dişlerini sıkar ya da gıcırdatır. Bu süreç sürtünme ve gıcırdatma sebebi ile süt köpek dişlerinin normal seviyede aşınması olağan bir süreçtir. Ebeveynlerin durumu takip ederek gecikmeden çocuklarda koruyucu diş tedavilerine başlatmaları gereklidir.