Kanal Tedavisi Nedir?

Endodonti

Dişin merkezinde ve kök kanalının içinde bulunan yumuşak doku, pulpa ya da diş özü olarak adlandırılır. Dişte oluşan bir çürük ilerleyerek pulpada enfeksiyon ya da enflamasyon oluşturduğu takdirde kanal tedavisi uygulanması gerekir. Tedavi süresince enfekte olmuş pulpa çıkarılır ve kanal boşluğu temizlendikten sonra yeniden doldurulur. Bu sayede çürükten kaynaklanan hasarın ağızdaki diğer dişlere ve dokulara sıçraması engellenebilir, ayrıca çürüyen diş çekilme riskinden kurtarılabilir.

Hastalara kanal tedavisi uygulanmasını gerektiren en yaygın sebeplerden biri, ilerlemiş diş çürükleridir. Ancak diş çatlaması, ilerlemiş diş eti hastalıkları ya da dişin darbe alması sonucu ağızdaki dokuların hasar görmesi gibi nedenlerden ötürü de kanal tedavisine ihtiyaç duyulabilir.

Kanal tedavisine neden ihtiyaç duyulur?

Endodonti olarak da adlandırılan kanal tedavisi, çürümüş ya da çeşitli nedenlerle enfekte olmuş dişleri onarmak için uygulanan bir bir tedavidir. Henüz derinleşmemiş ve erken teşhis edilebilen diş çürükleri, çoğunlukla dolgu tedavisiyle onarılabilir. Ancak zamanında tedavi edilmeyen çürükler diş köküne doğru ilerleyerek hem dişi hem de çevredeki dokuları riske atar. Kanal tedavisi, bu tip durumlarda ağızdaki diğer dişleri ve dokuları korumak, bir yandan da enfekte olan dişi kurtarmak için uygulanır.

Kanal tedavisine ihtiyaç duyan bir çürük zamanında tedavi edilmediği takdirde, ağız ve diş sağlığını riske atabilir. Bu nedenle diş hekiminizi rutin kontroller için ziyaret etmeyi ihmal etmemeli, dişinizin çürüdüğünden şüphelendiğiniz takdirde vakit kaybetmeden muayene olmalısınız.

Kanal tedavisi nasıl yapılır?

Kanal tedavisinin ilk aşamasında diş hekimi, hastanın kök kanallarını görmek ve enfeksiyonun ne kadar yayıldığını anlamak için röntgen çekebilir. Tedavinin yol haritası belirlendiğinde hastaya lokal anestezi uygulanır. Hasar gören dişin çevresi tamamen uyuştuğunda dişe bir delik açılır ve bu bölgede enfeksiyondan kaynaklanan tüm döküntüler çıkarılır. Kök kanalı genişletilir ve kanal içindeki kalıntılar temizlenir. Enfekte olmuş pulpa ve iltihap döküntüleri tamamen temizlendiğinde kanallar kalıcı maddelerle doldurulur.

Kanal tedavisinin kaç seans süreceği, hastanın dişindeki enfeksiyonun düzeyine bağlıdır. Tedavinin tek seansta bitmesi halinde, dişe açılan delik kalıcı dolgu malzemeleriyle kapatılır. Tedavinin birkaç seans sürmesi durumunda ise dişte açılan oyuğa geçici dolgu uygulanır. Diş tamamen temizlendiğinde ve hiçbir enfeksiyon şüphesi kalmadığında son aşamaya geçilir. Bu aşamada da kalıcı dolgu uygulamasıyla tedavi sonlandırılır.

Kanal tedavisi (endodonti) öncesi & sonrası

Kanal tedavisi çoğunlukla lokal anestezi eşliğinde uygulanan bir işlemdir. Ancak anestezi uygulanması nedeniyle, tedavi sonra erdikten sonra anestezinin etkisi tamamen geçinceye dek hastaların herhangi bir şey yiyip içmesi tavsiye edilmez.

İlk seansta tamamlanmayan kanal tedavilerinde, hastaların geçici dolgu uygulanan dişe hasar vermemeye özen göstermeleri gerekir. Tedavi hasar gören dişin bulunduğu bölgede kısa süreliğine hassasiyet yaratabileceğinden, bu süreçte çok sıcak ya da soğuk besinlerin tüketilmemesi önerilir. Kanal tedavisi sonrasında ağız ve diş sağlığının korunabilmesi adına, hastaların ağız bakımı rutinlerini eksiksiz olarak uygulamaları oldukça önemlidir.

Kanal tedavisinin amacı, büyük ölçüde enfekte olmuş dişleri kurtarabilmektir. Siz de dişinizde çürük ya da enfeksiyon olmasından şüpheleniyorsanız web sitemiz aracılığıyla diş hekimi randevusu alabilir, en kısa sürede muayene olabilirsiniz.