Ortodontik Tedavi Nedir?

Ortodonti tedavisi alt ve üst çene kemiklerinde problemler olması, dişlerde ayrıklık ya da çapraşıklıklar bulunması gibi durumlarda uygulanan tedavi yöntemleridir. Ortodontik bozuklukları iki başlık altında incelemek mümkündür. Dişlerden kaynaklanan bozukluklara çapraşık, aralıklı ya da gömülü dişler örnek gösterilebilir. Çenedeki kapanış ve yapı problemleri ise iskeletsel bozukluklar başlığında değerlendirilir.

Ortodontik problemlerin sebebi nedir?

Ortodontik problemler genetik ve çevresel pek çok sebepten kaynaklanabilir. Diş ve çene gelişimi sırasında karşılaşılan sıkıntılar, süt dişlerinin erken dönemde kaybedilmesi, iskeletsel büyüme bozuklukları, küçük yaşlarda meydana gelen diş ve çene travmaları ile çocukluk dönemindeki parmak emme alışkanlıkları, ortodonti problemlerini tetikleyebilir. Dişsel bozukluklar hastaların estetik görünüm açısından problem yaşamasına yol açabilir. Ancak bunun da ötesinde; ağız bakımı rutini sırasında aralık, çapraşık ya da gömülü dişlerin tamamen temizlenmesi zor olabilir. Ağız hijyeninin yeterli düzeyde sağlanmaması ise diş kayıplarına ve diş eti problemlerine yol açabilir. İskeletsel bozukluklar da temporomandibular eklem bozukluklarına neden olabilen faktörler arasındadır. Ortodontik tedaviler, diş ve çene kaynaklı yapısal bozuklukları gidermek amacıyla uygulanır.

Ortodontik tedaviler nelerdir?

Dişlerin ve çenenin yanlış pozisyonda olmasından kaynaklı olarak meydana gelen problemler ortodontinin alanına girer. Ortodontik tedavilerin türü ve seyri, ortodontik bozuklukların düzeyine ve durumuna bağlı olarak farklılık gösterir. Tedaviler çoğunlukla çeşitli apareyler kullanılarak uygulanır.

En yaygın bilinen apareyler arasında, diş yüzeyine yapıştırılarak dişlerin doğru konuma gelmesini sağlayan braketler ve diş telleri yer alır. Bunların dışında; şeffaf plaklar, çene apareyleri, çene genişleticiler, sabit yer tutucular ve headgear olarak adlandırılan aparatlar da ortodontik tedaviler kapsamında hastalara uygulanabilir. Bu tip apareyler sabit ya da hareketli olabileceği gibi, söz konusu bozukluğu düzeltmek veya hastaların bozukluğa neden olan alışkanlıklarını kırmak için kullanılabilir. Ortodontik bozukluklar tedavi edilmedikleri takdirde uzun vadede daha ciddi boyutlar kazanarak komplike tedaviler uygulanmasını gerektirebilir.

Ortodontik tedavilerin temel amacı, çene ve diş kapanışlarının ideal pozisyonda olmasıdır. Bu sayede ağız sağlığı geliştirilebilir ve korunabilir.

Ortodonti tedavisi yöntemleri nedir?

• Metal braket (metal diş teli) ile ortodonti tedavisi
  • Porselen braket (porselen diş teli) ile ortodonti tedavisi
  • Lingual braket (görünmeyen diş teli) ile ortodonti tedavisi
  • Şeffaf plak (telsiz) ile ortodonti tedavisi

Ortodontik tedaviler nasıl yapılır?

Ortodontik tedavilerin ilk aşamasında diş hekimi hastayı kapsamlı bir ortodontik muayeneden geçirmelidir. Bu sayede hasta; tedavinin seyri, şekli, süresi ve detayları hakkında bilgilendirilebilir. Tedavinin içeriği belirlendikten sonra, diş hekimi kullanılacak apareylerin hazırlanması için hastanın ağız ve diş ölçülerini alır. Bu aşamada çeşitli taramalara ve röntgen bulgularına da ihtiyaç duyulabilir.

Ortodontik apareyler diş teknisyenleri tarafından hazırlanarak diş hekimine teslim edildikten sonra hastaya uygulanır. Ekstra bir işleme ihtiyaç duyulmadığı takdirde, hastanın tedavi boyunca rutin kontrollerini aksatmaması ve diş hekiminin tüm tavsiyelerine uyması yeterlidir. Bu sayede tedavi en kısa sürede başarıyla sonlandırılabilir.

Başta braket tedavileri olmak üzere bazı ortodontik uygulamalarda pekiştirme apareyleri de kullanılabilir. Aktif tedavi süreci sonrasında kullanılan pekiştirme apareyleri, ağızdaki diş ve dokuların tedaviye daha kolay adapte olmasını sağlar.

Ortodontide hangi dişlerin tedavisi yapılır?

• Üst çenede gelişim fazlalığı
  • Üst çenede gelişim geriliği
  • Alt çenede gelişim fazlalığı
  • Alt çenede gelişim geriliği
  • İleride konumlanmış ön dişler
  • Çapraşıklık
  • Ayrıklık
  • Gömülü diş
  • Diş eksikliği

Ortodonti tedavisi öncesi & sonrası

Ortodontik tedavilere başlanabilmesi için hastaların ağız sağlığını riske atan hiçbir rahatsızlığın olmaması, varsa öncelikle bunların tedavisinin yapılması gerekir. Bu nedenle tedavi öncesinde rutin diş hekimi kontrolünüzü gerçekleştirebilir, diş etlerinizin ve dişlerinizin tamamen sağlıklı olduğundan emin olabilirsiniz.

Ayrıca, eğer zamanı gelmişse diş taşı temizliği de yaptırabilir, böylelikle ortodontik muayenenizin en kısa sürede yapılmasını sağlayabilirsiniz.

Dişlerinizin etrafındaki yapı ve dokular, ortodonti tedavisi sonucunda pozisyonu değişen dişlerinize hemen adapte olamaz. Dişlerinizin yeni pozisyonunu ve sağlığını korumak için tedavinin pekiştirme aşamalarını uygulamayı ihmal etmemelisiniz. Ağız ve diş sağlığınızı olumlu olarak etkileyecek ortodontik tedaviler aracılığıyla estetik açıdan sizi rahatsız eden problemlere çözüm getirebilirsiniz. Web sitemiz aracılığıyla uzman ortodontistlerden randevu alabilir ve tedavi süreçleri hakkında bilgi edinebilirsiniz.